Wycieczka klas ósmych do Auschwitz – Birkenau

W dniu 10 listopada wybraliśmy się do Auschwitz – Birkenau. Po zbiórce o 7.45 w szkolnym korytarzu, wychowawcy przeliczyli grupę i po chwili ruszyliśmy na planowaną wycieczkę. Podróż trwała ok. 1,5 godz. i upłynęła w miłej atmosferze. Po przyjeździe na miejsce do Auschwitz, zapoznaliśmy się z przewodnikiem, przeszliśmy przez bramki i otrzymaliśmy słuchawki z odbiornikami, które służyły nam w komunikacji z przewodnikiem. W głównej bramie obozu, przewodnik pokazał nam ogrodzenie i opowiedział, gdzie się znajdujemy. Zwróciliśmy uwagę na szubienicę i budkę podoficera raportowego - zaczęliśmy wchodzić do poszczególnych bloków. Pierwszym był blok nr 24, kolejnym blok 11, gdzie więźniowie odbywali kary w tzw. ciemniach. Następnymi blokami były: blok nr 4 dla mężczyzn oraz blok nr 3 dla kobiet. Kolejne bloki przedstawiały pozostawione ubrania więźniów, jak też torby, garnki, okulary, buciki maleńkich dzieci. Po wyjściu z bloku, weszliśmy do komory gazowej. Ten widok był przerażający i przytłaczający. Ostatnim miejscem zwiedzania była willa głównego komendanta Auschwitz. Po wyjściu z obozu, oddaliśmy słuchawki i pojechaliśmy autobusem do muzeum obozu pracy i zagłady w Birkenau. Spędziliśmy tam ok. o,5 godz. Dowiedzieliśmy się, gdzie spali więźniowie, myli się i załatwiali swoje potrzeby fizjologiczne. Następnie poszliśmy zapalić znicz, pomodliliśmy się za dawnych więźniów, zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie i ruszyliśmy do autobusu.

Droga powrotna stała się czasem przemyśleń i wydawała się być krótsza. Każdy wrócił do swojego domu. Dzień wycieczki był dla wszystkich uczestników dniem wielu przeżyć, zadumy i refleksji. Z pewnością wszyscy uczestnicy ten dzień zapamiętają na długo.

Zdjęcia do artykułu

Zdjęcia do artykułu

Zdjęcia do artykułu

Zdjęcia do artykułu

Zdjęcia do artykułu

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Gminie Ornontowice
ul. Zwycięstwa 7
43-178 Ornontowice
tel./fax:32 2355016
NIP:635-17-19-984
zsp@ornontowice.edu.pl

Biuletyn Informacji Publicznej

Godło Polski

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer